Sütiket (cookie-kat) használunk az oldalunk zavartalan működésének biztosításához, illetve a látogatóink magasabb szintű kiszolgálásához.

Weboldalunk használata során, és a jelen Cookie Adatvédelmi Szabályzat elfogadásával Ön hozzájárul ahhoz,

hogy rendszerünk a böngészés során cookie-kat használjon, az Adatvédelmi Irányelvben foglaltak szerint.

Kategóriák

Motorkerékpár akkumulátor problémák

Mikor kell az akkumulátort cserélni?
Egy motorkerékpár-akkumulátor átlagos „élettartam” max öt év. A használat módja vagy a motorkerékpár műszaki állapota viszont jelentősen csökkentheti az élettartamot. Mikor kell az akkumulátort cserélni?

Az akkumulátor biztosítja a motor indításához és az összes elektromos rendszer áramellátásához szükséges energiát. Ezért fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük az állapotát, és időben orvosoljuk az akkuval kapcsolatos problémát. Segítünk megtudni hogyan ellenőrizheti az akkumulátor állapotát, hogyan ismerheti fel az akkumulátor elhasználódásának tüneteit, és mi a teendő, ha az akkumulátor meghibásodott. A motorkerékpár vagy robogó akkumlátor ugyan úgy viselkedik, ugyan az vonatkozik rájuk, legfeljebb kapacitásban térnek el.

-Az akkumulátor állapotának megfelelő ellenőrzése
-Az akkumulátor elhasználódásának, kopásának jelei
-Az akkumulátor szulfatálása
-Mikor kell az akkumulátort cserélni - összefoglaló

Az akkumulátor állapotának ellenőrzése

A jól feltöltött motorkerékpár-akkumulátor feszültsége 12,5-12,9 V. Amikor a motor jár, töltés alatt van az akku, a feszültség a pólusokon közel 13,5 V. Ha kisebb a töltő feszültség, vagy a töltési rendszerrel, vagy az akkuval probléma van. Maga az akkumulátor feszültsége azonban nem olyan fontos, mint a terhelés alatti teljesítménye. Ebből a célból érdemes elvinni az akkumulátort egy motorakkumulátort árusító boltba, pl hozzánk a motorarzenál motoros boltba, ahol terhelésmérővel megmérik. Ezt mindíg feltöltött akkumulátorral kell és lehet ellenőrizni. Lemerült akku esetén nem lehet terhelést mérni.

Ez egy olyan eszköz, amely szimulálja a motor indításakor fellépő terheléseket. Ha a teszt során az akkumulátor feszültsége 9,5 V alá csökken, cserélnünk kell az akkut. 
Az akkumulátor kopásának tünetei

Mikor kell az akkumulátort cserélni? Ha a motor indításakor nem tudja megfelelően megforgatni a motort, de az akkumulátor cseréje után azonnal elindul (ennek oka lehet az elektromos rendszer károsodása, elszennyeződött saruk, csatlakozók stb.). A csere szükségességét az akkumulátor automatikus lemerülése, az akku ház, a saruk mechanikai sérülése és az akkumulátor szulfatálása is jelzi.

Az akkumulátor szulfatálása
Az akkumulátor szulfatálása két folyamat eredménye: kristályos, lokális ólom-szulfát mikrobevonat képződik, és megváltozik az elektrolit sűrűségeloszlása. A szulfátos kiválás következménye, hogy egyre nehezebbé válik az akkumulátor töltése. Ekkor az elektrolit sűrűsége 1,1 kg/l alá csökken, és fehér szín jelenik meg.
A szulfátos akkumulátor nem fogad töltőáramot, és a töltés során jelentősen felmelegszik. A szulfatáció olyan folyamat, amely akkor következik be, ha a motorkerékpárt hosszabb időre lemerült akkumulátorral hagyjuk. Okozhatja például a lámpák bekapcsolva hagyása (gyakrabban az autókban), rövidzárlat vagy az elektromos szerelés meghibásodása.

Mikor kell az akkumulátort cserélni - összefoglaló
Ha akkumulátora gyorsan lemerül, nincs elég ereje a motor forgatásához a korábbi újratöltés vagy nagyobb megtett út utáni indításkor sem. Töltés közben nagyon felmelegszik, akkor nagy valószínűséggel elérte élettartama végét. Ugyanakkor érdemes és kell is ellenőrizni az elektromos csatlakozások állapotát, vagy esetleg a motorkerékpár, robogó elektromos töltő rendszere nem e hibásodott meg.
Az akkumulátorokat árusító boltokban, pl nálunk a motorarzenál /motorosbutik/ motorosboltban az akkumulátort terhelésmérővel ellenőrizzük, amely sokkal hatékonyabban ellenőrzi az akkumulátor állapotát, mint egy voltmérő.