Sütiket (cookie-kat) használunk az oldalunk zavartalan működésének biztosításához, illetve a látogatóink magasabb szintű kiszolgálásához.

Weboldalunk használata során, és a jelen Cookie Adatvédelmi Szabályzat elfogadásával Ön hozzájárul ahhoz,

hogy rendszerünk a böngészés során cookie-kat használjon, az Adatvédelmi Irányelvben foglaltak szerint.

Kategóriák

A motorkerékpár, robogó téliesítése

A motorkerékpár téliesítése
 
Érdemes megismernie a motorkerékpárok téliesítésének alapvető szabályait. Fogadja meg a hasznos tanácsokat, és az új szezon beköszöntével egy működőképes és vezetésre kész motorkerékpárt várja. 

Gondosan tisztítsa meg és tartsa karban motorkerékpárját. Ez az egyik alaptevékenység. Óvatosan távolítson el minden szennyeződést, ne feledkezzen meg a láncról és más fémelemekről, különben korrózió lép fel.

Mielőtt lerakja a motorkerékpárt télre, el kell végezni az alapvető szervizelést. Láncfeszességének beállítása, lánckenő alkalmazása, a mozgó elemek kenése (pl WD40 ), valamint a motorolaj és a szűrő cseréje lehetővé teszi, hogy tavasszal gyorsabban tudjon útra kelni.

Óvja a gumiabroncsokat. Álló helyzetben a motorkerékpár teljes súlya a gumiabroncsok két pontján nyugszik, ami a gumiabroncs nyomásának fokozatos csökkenésével együtt visszafordíthatatlan deformációkat okozhat. Ezért ne felejtse el 2-3 hetente változtatni a kerekek helyzetét (csak tolja a motorkerékpárt néhány méterrel), vagy helyezze a motorkerékpárt motor emelőkre. 

Töltse fel az üzemi folyadékokat. A téliesítés előtt ellenőrizze az üzemi folyadékok állapotát – ez segít csökkenteni a lerakódások és korróziós foltok képződését. Többek között figyeljen a következőkre: hűtőfolyadékra  (fagyállóval feltölteni) és fékfolyadékra (higroszkópos, azaz vizet tárol/elnyel). Ne feledje, hogy a fékfolyadékban felgyülemlett víz lecsökkenti a forráspontját, és ennek eredményeként a legrosszabb pillanatban a fékhatás elvesztéséhez vezethet. Ne felejtse el feltölteni az üzemanyag tartályt a maximumig  (különben a nedvesség lecsapódik a falára és a tartály korróziójához vezet; ráadásul a kondenzvíz az üzemanyagba kerül, majd - amikor elindul a motort tavasszal először - az üzemanyagrendszerhez). Érdemes megfelelő üzemanyagadalékot is használni a tavasz könnyű indíthatóság miatt (pl Kleen-Flo )

Motorkerékpár teleltetése a szabadban 

Hó, páratartalom, eső és mínuszok – ezekkel kell szembenéznie minden motorosnak, amikor a szabadban telelteti  motorját, robogóját. Nem ezek a legjobb feltételek egy motorkerékpárhoz, de nem mindenki engedheti meg magának, hogy egy fűtött garázsban vagy belső térben tárolja motorját. De vannak módok arra, hogy elég jó – bár nem optimális – körülményeket biztosítsunk motorunknak ahhoz, hogy kibírja a telet. Mielőtt a motorkerékpárt télre eltenné - a fent említett tevékenységeken kívül - javasoljuk:

Vegye ki az akkumulátort a motorkerékpárból , és tárolja meleg helyiségben a szezon kezdetéig. Ne felejtse el olyan töltőhöz csatlakoztatni, amely állandó feszültséget tart fenn "csepptöltő"
Kültéri motorkerékpár ponyva (víz-, hó-, hő-, UV-, álló) használata, amely minimálisra csökkenti a kedvezőtlen időjárási viszonyok hatását

Ne cserélj olajat! Ha a következő néhány hónapot a szabadban vagy fűtetlen helyiségben tölti a motor, ne cserélje le az olajat korábban, mint tavasszal. A levegő nedvessége leülepedik a motor belsejében, majd a motorolajban köt ki – ezért érdemes röviddel a motoros szezon kezdete előtt kicserélni a szűrőt és a használt olajat, amiben felgyülemlett a víz.

Takarja el a levegő és kipufogó nyílásokat. Mielőtt a motorkerékpárt a szabadban téliesítené, különösen a kipufogórendszerben lévő nyílást dugózza le (kipufogó dugó) – ez korlátozza a nedvesség bejutását a motorkerékpár rendszereibe, és csökkenti a fémek korrózióját.

Ne feledkezzünk meg a tolvajokról! A motorburkolat, a tárcsazár vagy a kerék lopásgátló védelem csak néhány olyan tartozék, amely segít a tolvajok elleni küzdelemben.

Beltéri telelés. Miről nem feledkezhet meg, ha egész télen a garázsban parkol?

Van egy hely a garázsban vagy más helyiségben, ahol egész télen tárolhatja motorját? Remek, magabiztosabb lehet járműve állapotában, mintha a szabadban telelne! Ez azonban nem jelenti azt, hogy száraz és meleg helyre teheti motorját, majd a következő néhány hónapra elfelejtheti. Vannak műveletek, amelyeket akkor is meg kell tenni, ha zárt térben tárolja motorját – ne felejtse el az elején felsorolt ​​lépéseket. Itt vannak:

Védje motorkerékpárját egy beltéri takaró ponyvával - ez csökkenti a por és egyéb szennyeződések lerakódását. Ne felejtsen el olyan lélegző anyagból készült takaróponyvát választani, amely nem halmoz fel nedvességet.

Csatlakoztassa az akkumulátort a motorkerékpár akkutöltőhöz . Ha fűtött garázsa van, nem kell kivennie az akkumulátort a motorkerékpárból – elég, ha csatlakoztatja a töltőt egy áramforráshoz, és a többiről a töltő gondoskodik. Más a helyzet, ha a garázsban is hasonló a hőmérséklet a kintihez (a gyártók nem javasolják az akkumulátor tárolását 5 Celsius fok alatti hőmérsékleten) - ilyenkor érdemes meleg helyre vinni az akkumulátort és ott feltenni töltőre.

Cserélje le a motorolajat . Ha a motorkerékpárját fűtött garázsban tárolja, a teleltetés előtt lecserélheti a motorolajat, így tavasszal időt takaríthat meg. Ne feledje, hogy ezt ne tegye, ha a motorkerékpárját a szabadban vagy beltéren mínuszos hőmérsékleten tárolja.

Tévhit a motorkerékpár téliesítéséről

A motorkerékpár téli beindítgatása a leggyakoribb hiedelem, amellyel a motorosok körében találkozunk. Ezt semmiképpen nem javasoljuk – különösen akkor, ha kerékpárját a szabadban vagy fűtetlen helyiségben tervezi tárolni télen. Miért? A motor rövid távú bemelegítése nagy mennyiségű vízgőzt termel, amely aztán leülepedik a motoron kívül és belül. Ez lerakódásokhoz és korróziós gócok kialakulásához vezet (különösen a kipufogórendszerben), valamint víz megjelenéséhez vezet a motorolajban (a vízgőz leülepedik a motor belsejében, majd lecsapódik és összekeveredik az olajjal).